Koliko god volim pisati o kozmetici, s vremena na vrijeme me ponese neki kreativni spin off i poželim pisati o nekim drugim temama koje, smatram, podjednako čine kreativni proces bloganja. Tako sam danas poželjela pisati o temi o kojoj razmišljam već neko vrijeme, i koja je pomalo nezgodna, ali baš me briga. Radi se o influencer marketingu, bloganju i poistovjećivanju ova dva sociološka fenomena.

Priča ukratko ide ovako: prije 10-ak godina nastala je blogerska scena koja je svoju renesansu doživjela prije neke 2 godine, i polagano je u opadanju. Otprilike godinu ranije, s pojavom Instagrama, nastala je influencerska scena. Dapače, ponekad mi se čini da je Instagram izmislio ideju društvenih influencera. Nadam se da sam ovaj timeline dobro detektirala. Blogging i social influencing nisu (ili barem ne bi trebali biti) ista stvar, premda se ponekad preklapaju. Ponekad se blogeri pokušaju prebaciti u taj influencerski modus operandi jer je jednostavno linija manjeg otpora, i ponekad u tome uspiju.

Što su zapravo influenceri? Influenceri koriste svoj društveni utjecaj i manjak kritičnog promišljanja da bi vam, u ime treće strane, prodali nešto i od toga uglavnom zarađuju. Ne vjerujete mi? Pogledajte bilo koju službenu definiciju influencera. Neraskidivno je povezan s marketingom, dapače influenceri JESU MARKETINŠKI ALAT. PR agencija ili brend direktno angažira neku popularnu curku na Instagramu da postavi sliku novog proizvoda koji joj je poslan (i za čiju je promociju vjerojatno dobila novčanu komponezaciju), taggira sve živo i neživo ispod, i efektivno ne napiše ništa o dotičnom proizvodu. To je primjer influencer marketinga.

Postoji razlog zašto influencer marketing danas polako, ali sigurno zamijenjuje blog kao platformu. PR agencijama i brend menadžerima blogeri kao neutralni komentatori prirodno nisu dragi jer imaju previše stava koji nije uvijek pozitivan. Danas čak niti mainstream mediji nemaju baš previše stava: autonomija novinarstva je nagrižena nedostatkom novca, a kad vas netko financira, onda više-manje može i odlučiti što će naći se u vašem sadržaju.

Za razliku od influencera – blogeri, barem oni kvalitetni (kakvih je sve manje), propitkuju i komentiraju proizvod i brend umjesto da slijepo plasiraju publici nekoliko sličica uz citat koji su pronašli na Pinterestu. Oni ne djeluju u službi brenda i PR agencije nego publike. To su također ljudi koji u idealnom slučaju ne kupuju svoje followere i lajkove (jer im brojke nisu pokazatelj ničega), koji ne briju na kult ličnosti, koji komuniciraju sa svojom publikom. Nažalost, danas je biti bloger u tom smislu riječi vrlo teško i zato se ljudi mahom okreću ideji influencer marketinga. Da se razumijemo, jasno je da social influencing kao sociološka pojava prirodna nadogradnja koncepta društvenih mreža na koje smo danas uglavnom svi “navučeni”. Ali… Jako me smeta perfidnost situacije u kojoj se iza naoko benignog sadržaja na internetu skriva pomno promišljeni i orkestrirani marketing instrumentarij.

Prosječna osoba o tome ne razmišlja. I u tome leži ključ uspjeha influencer marketinga. Vi vidite lijepu sličicu u feedu. Recimo, lijepu torbu ili ruž za usne. Ali ne razumijete da gledate plaćenu reklamu.

Nema transparentnosti, nema iskrenosti, nema one prave komunikacije s publikom. Vaš feed je tu da mu se ljudi dive, da bude prekrasna oglasna ploča. Vi se kao kreator sadržaja nedvojbeno trudite da taj web prostor izgleda što bolje, da nudite što bolji sadržaj publici. I to je OK. Ali, vaš sadržaj nije uistinu vaš ako ga je netko kupio novcem, uvjetovao pozivnicama na evente itd. To bi trebala biti osnovna razlika između influencera i blogera – kad ljudi dođu na blog očekujući vaš sud i vaše iskustvo i vaše dojmove, onda ih ne bi smjela zatrpati lavina plaćenog sadržaja i prikrivenih PR članaka.

Napisati ću jednu jako ružnu stvar za koju mislim da je iskrena i tužna i nažalost prilično pronicljiva. Koncept bloga umire i samo je pitanje vremena kad će riječ “bloger” postati arhaizam, a “influencer” opeprihvaćeni termin za sve koji svoj sadržaj žele objaviti na netu. Internet je postao intelektualno smetlište, a sadržaj koji je pametan i britak, dosljedan i slojevit, preplavio je inferiorni metasadržaj kroz koji se publici lukavo gura proizvode. Zamislite to ovako: ako su blogovi nekada bili kuhani obrok za obiteljskim stolom, sada se polako pretvaraju u fast food. Brzo zadovoljstvo.
Možemo li onda PR agencijama ili influencerima zamjeriti to što rade? Možemo isto onoliko koliko i klincu koji u McDonaldsu slaže peciva. Svi oni samo rade svoj posao. I nisu krivi što im je priroda posla takva: PR-ovcima da proizvod plasiraju na milijun mjesta na internetu (gdje može doprijeti do što većeg broja ljudi), a influencerima da iskoriste svoj utjecaj (influence = eng. utjecati). Moj jedini problem s tom frazom je taj što ispada da si utjecajan isključivo ako si prisvojiš “titulu” influencera. Danas svi žele neku brzinsku metamorfozu iz arhaičnog blogera u modernog influencera.

U stvarnosti, svatko si može nadjenuti titulu influencera. Svatko može kupiti 50 tisuća followera na Instagramu. Bezbroj puta je dokazano da na društvenim mrežama, uz osnovne Photoshop vještine, svatko može živjeti online iluziju savršenog života. Danas je lakše nego ikada prije stvoriti privid važnosti svoje persone. I on uopće ne mora biti istinit. Dapače, ponekad mi se čini da se apsolutno svi na internetu trude biti influenceri nekom drugom, a recept je uglavnom: radi isto što rade oni “veći” ili “bitniji” od tebe. Pa se onda nema smisla čuditi što je na netu sve karbonska kopija nečeg već viđenog.

No… Nije li prestrašno da netko drugi, netko stran, ima moć utjecati na nas jednom slikom na društvenoj mreži? Da oko te jedne slike mi u glavi projiciramo čitavu priču o stilu života kakvog ta osoba ima, kakvog mi želimo imati? Da niti jedna riječ ne mora biti razmijenjena među nama, a već guglamo gdje možemo kupiti TU torbu, TE cipele, TAJ ruž? Živimo u eri must-have retorike. Sve što poželimo moramo imati ODMAH. Razmaženi smo. Patimo za stvarima, uzdišemo za još, slinimo nad mobitelima i laptopima, trošimo vrijeme. Masovna histerija jer je netko objavio sliku nove IT stvari na Instagramu, jer je netko napisao rasprodaja. Pavlovljev refleks much? Čestitam – upravo ste naučili zašto blitzkrieg influence marketing itekako ima smisla za brendove.

Written by babushka
Beauty blogger, fitness enthusiast, cat mommy & life adventurer in love with the world.